Een van de doelstellingen van de landbouwactiviteiten van ICFON is dat de bewoners van de bergdorpen wordt geleerd hoe de teelt van gewassen kan worden gediversifieerd. Bewoners hebben dan niet alleen het hele jaar door voldoende voedsel maar kunnen ook veel gevarieerder eten. Bovendien kan er worden gestuurd op de teelt van gewassen die de mogelijkheid bieden om ook afzet op de markt mogelijk te maken. Dat levert weer extra inkomsten op die het leven van een familie aanzienlijk kunnen verbeteren. Ook een heel dorp kan er van profiteren omdat met de extra inkomsten van de boeren coöperaties kunnen worden opgezet en gerund.
Het tweemaandelijkse rapport van ISARD over oktober en november 2024 geeft een mooi inzicht in de manier waarop boeren in de dorpen worden begeleid naar een meer gevarieerde teelt van groeten en fruit. Zo werden in dorpen in de regio’s Barhabise en Balefi 25 boeren in één dag getraind in de kweektechniek van oesterzwammen. Ter ondersteuning van het opzetten van een paddenstoelenkwekerij werden zij voorzien van essentiële materialen zoals plastic voor kweektunnels en oesterzwammenbroed.
Voor het opzetten van knoflookteelt werd 105 kilo zaad gedistribueerd onder 8 boeren en werd 20 kilo gezaaid op de kwekerij bij de centrale boerderij van ISARD in Sunkoshi. Knoflookteelt vraagt weinig investering en weinig ruimte zodat het prima kan worden geteeld tussen andere gewassen. Knoflook kan ook heel goed worden gebruikt bij natuurlijke bestrijding van plantenziekten. Andere boeren werden voorzien van z.g. TPS (True Patato Seed) aardappelzaden. Dat zijn inheemse zaden voor de teelt van aardappelen die resistent zijn tegen ziekten en een hoge productie hebben.
In totaal 49 boeren, ISARD-medewerkers en leden van uitvoerende comité’s brachten een tweedaags bezoek aan een project in Sailung in het naastgelegen district Dolakha, waarmee ISARD samenwerkt. Doel was informatie te krijgen over de commerciële ecologische teelt van groenten als aardappels, kool, wortels en radish (een soort langwerpige radijs) in Sailung als inspiratie voor innovaties en het opdoen van kennis voor de uitbouw van de eigen strategie.