New Tulip School: Onderwijs aan kansarme kinderen in Kathmandu

Geplaatst in: Projecten | 0

Bezig met laden van kaart...

Bezig met laden

Onderwijs in Nepal

De NTS in Kathmandu is opgericht om kinderen uit zeer arme families een kans op goed onderwijs in Nepal te geven. De financiering van de zeer succesvolle school wordt door ICFON verzorgd, maar er is één grote Nederlandse sponsor die het merendeel van de gelden voor zijn rekening neemt. Daarnaast zijn er particuliere bijdragen uit Neder­land en Japan, ook voor de school­kosten van individuele gezinnen. Op Flickr vindt u een fotoverslag van de diploma uitreiking in 2012, toen NTS is uitgeroepen tot beste school van Nepal!

De NTS werd in 1997 opgericht door een Nepalees echtpaar, met steun van ICFON. In de naam van de school, gekozen door de oprichters, staat de tulp symbool voor Nepalees-Nederlandse samenwerking. De school bevindt zich aan de rand van Kathmandu in de wijk Koteshwor, op een plek waar inmiddels rondom is volgebouwd en de grondprijzen erg hoog zijn geworden. Grond en school zijn in eigendom van de school zelf.

Feitelijk is de NTS geen “project” in de ware zin des woords. Omdat de school zich als particuliere school richt op de allerarmste kinderen is de school niet rendabel te maken qua inkomsten en uitgaven. Hierdoor is er geen einddatum waarop het project wordt afgesloten. Wel zijn er ouders die schoolgeld betalen, maar hun aandeel blijft, gezien de doelstelling van de school, beperkt.

Onderwijs in Nepal Onderwijs in Nepal

Beste school van het land

In 2012 verzorgde de school onderwijs voor ongeveer 470 kinderen. De resultaten van de school waren buitengewoon goed, van de 21 eindexamenkandidaten haalde allen hun diploma. Dit diploma, na tien jaar te behalen, is vergelijkbaar met het gemiddelde niveau in het Nederlandse middelbare onderwijs. In geheel Nepal ligt het percentage geslaagden beneden de 50. NTS is daarmee waar­schijnlijk de beste school in het land. Deze resultaten blijven de aandacht trekken, steeds meer ouders die niet tot de doelgroep behoren hebben interesse om hun kinderen naar de NTS te sturen. Dit is opvallend, want de NTS werd altijd gezien als ‘arme school’, waar op werd neergekeken. Tot op de dag van vandaag levert NTS zeer succesvolle studenten.

Motivatie

De positieve studieresultaten komen voort uit de enorme motivatie van zowel docenten als studenten. De school biedt veel meer en veel beter onderwijs dan wat in Nepal gebruikelijk is, maar de inspanningen die daarvoor worden verricht zijn evenzeer bijzonder hoog. Er zijn bijvoorbeeld zeer ruime openingstijden, zodat kinderen op school hun huiswerk kunnen maken. In de thuissituatie is dit vaak onmogelijk. Het kastenbewustzijn van alle betrokkenen (velen zijn dalit) leidt tot de enorme werklust om de vicieuze cirkel van armoede en ongeschooldheid te doorbreken. In de zomer van 2012 kreeg de school een “letter of honour” uitgereikt door een voormalige premier, vanwege de beste eindexamenresultaten van het land, en het feit dat het “underpriviliged children” betreft.

Dilemma voor de NTS en voor ICFON

Het feit dat de school dankzij de studieresultaten aandacht trekt van ouders met een beter inkomen (tot pakweg € 80 maandinkomen), geeft de school mogelijkheden om financieel gezonder te worden dankzij de schoolgelden die aan deze ouders kunnen worden gevraagd. Anderzijds is het wel de bedoeling dat de school zich blijft rich­ten op de allerarmsten. Een uitbreiding naar andere doelgroepen zit er, gezien de grond­prijs en andere kosten van uitbreiding, niet in.

 

Laat een Reactie Achter